• Polish

Wszechobecny zapach
Aromamarketing jest niebywale popularny w¶ród wielu firm dzia³aj±cych na terenie Europy, Azji, Japonii, Pó³nocnej Ameryki i na ca³ym ¶wiecie. Do nich nale¿±: Lufthansa, Robinson Club, Obi, Spar, BMW, Opel, Honda, Mercedes-Benz, Rewe, FIAT, Holiday Inn, Renaissance Hotels, Karstadt Quelle, TUI, Daimler-Chrysler, ERA, British Airways, Bang & Olufsen i inne.

 

  • Wed³ug badañ agencji Capital Research Group, w restauracjach wykorzystuj±cych metody oddzia³ywania na powonienie u klientów, ¶redni czek mo¿e byæ wy¿szy o 30% w porównaniu z restauracjami, które owych metod nie stosuj±.
  • W sklepach, w których podczas przed¶wi±tecznych wyprzeda¿y rozpylane by³y aromaty lasu iglastego i mandarynek, wielko¶æ sprzeda¿y zwiêkszy³a siê o 22%.
  • Sieæ kafeterii Starbucks opatentowa³a w USA sposób przyci±gania klientów przy pomocy zapachu kawy.
  • Klientom w Galeries Lafayette w Pary¿u stale towarzyszy jaki¶ zapach. W czasie specjalnych imprez promocyjnych pracownicy administracji w Galeries Lafayette zaczêli rozpylaæ w sklepie aromaty. „To pozwala nam oddzia³ywaæ na wszystkie ludzkie zmys³y, w tym zmys³ powonienia” – mówi Sebastien Tartaud, kierownik programu „aromamarketingu” Galeries Lafayette. Kiedy klienci przychodz± do sklepu, ich zmys³y, poza powonieniem, pracuj±. Klienci ogl±daj± witryny, dotykaj± produktów, itd. Teraz mog± równie¿ wdychaæ zapachy. Badania wykaza³y, ¿e aromat pozostawia w ludzkiej pamiêci ¶lad na bardzo d³ugi czas, kojarz±c siê z wizualnymi wra¿eniami lub te¿ z emocjonalnymi prze¿yciami.
  • We Francji ró¿norodne punkty detaliczne aromatyzuj± ju¿ sale handlowe: jubilersk± sieæ Agatha, ekskluzywne butiki Colette, a nawet hipermarkety, np. Carrefour.
  • Producent ginu Gordon's nape³nia aromatem ja³owca sale brytyjskich kin w momencie, gdy s± wy¶wietlane filmy reklamowe ginu, a marketingowcy Calvin Klein przyklejaj± próbki perfum do teatralnych biletów.
  • Du¿e sklepy i supermarkety chêtnie nasycaj± sale handlowe aromatami ¶wie¿o pieczonego chleba czy owocowego placka. Podobne praktyki wykorzystuje znana na ca³ym ¶wiecie firma "Louise Vitton". W nowo otwartym firmowym sklepie wykorzystywana jest obowi±zkowa aromatyzacja sali handlowej specjalnie przygotowanym zestawem, opartym na subtelnym zapachu luksusowej skóry.
  • Francuska agencja turystyczna „Havas” stara siê w swoich biurach oddawaæ atmosferê potencjalnych miejsc odpoczynku, u¿ywaj±c w pomieszczeniach zapachu morskiego piasku i egzotycznych tropikalnych zaro¶li. 
  • Zasadê obowi±zkowego perfumowania pokoi hotelowych ju¿ dawno przyswoi³a sobie firma "Holliday Inn", jedna z najwiêkszych sieci hotelowych na ¶wiecie. Okazuje siê, ¿e nic tak nie pomaga poczuæ siê w obcych ¶cianach jak u siebie w domu, jak aromat bu³garskiej ró¿y w znikomej, ledwie uchwytnej zmys³em powonienia koncentracji. 
  • Obserwacje przeprowadzone w USA potwierdzaj± hipotezê, ¿e w sklepach, w których wykorzystywany jest aromamarketing, klienci zatrzymuj± siê ¶rednio o 15-20% d³u¿ej, ani¿eli w sklepach pozbawionych aromatyzacji.
¼ród³o: www.aroma-market.com.ua t³um. Katarzyna Sobijanek
 
« poprzedni artyku³