A powietrze w salonie Samsunga pachnie melonami... |
Ze wszystkich piêciu naszych zmys³ów wêch jest uwa¿any za naj¶ci¶lej zwi±zany z emocjami. Specjali¶ci od marketingu maj± nadziejê, ¿e zwi±zek z emocjami mo¿e sk³oniæ nas do wybrania ich produktu zamiast produktu konkurencji. Powietrze w salonie Samsunga na Manhattanie pachnie melonami. Zapach jest ledwo wyczuwalny, ale wraz z ³agodnym, stale zmieniaj±cym siê o¶wietleniem nadaje sklepowi zrelaksowany, tropikalny nastrój. Woñ rozpylana przez urz±dzenia ukryte w suficie stanowi zapachow± wizytówkê firmy. - Chodzi o wiê¼ emocjonaln± – mówi Randall Stone z firmy Lippincott Mercer, który pomóg³ stworzyæ zapach Samsunga. Nie ma rozstrzygaj±cych dowodów na to, ¿e nadawanie produktowi zapachu sk³ania do jego zakupu, jednak mo¿e wp³yn±æ na wybór marki czy produktu. Coraz wiêcej specjalistów od marketingu, wytwórców gad¿etów i sprzedawców siêga po zapach w nadziei na przywi±zanie klienta do marki i zwiêkszenie sprzeda¿y. Najnowsze pole dzia³ania to zapachy w sklepach z elektronik± czy ubraniami, które zwykle nie pachn±. - Na ¶wiecie jest oko³o 20 firm zajmuj±cych siê zapachowym marketingiem, a ich ³±czna warto¶æ wynosi oko³o 80 milionów dolarów - mówi Harald Vogt, wspó³za³o¿yciel Scent Marketing Institute w Scarsdale. Nie powiod³y siê próby z zapachami prowadzone w europejskich sklepach 10 lat temu. Nasycanie zapachem przestrzeni publicznych uwa¿ane jest za “zanieczyszczanie atmosfery”. By³y te¿ obawy, ¿e rozpylanie w sklepach ¶rodków chemicznych mog³oby wywo³aæ u niektórych kupuj±cych problemy z oddychaniem. Nie wszystkich to odstraszy³o. Tanie metody rozsiewania zapachów da³y bodziec do eksperymentowania, by dopie¶ciæ konsumentów. Na pocz±tku 2006 roku sieæ Westin Hotels and Resorts zaczê³a perfumowaæ halle swoich hoteli zapachem zwanym White Tea. Reakcja go¶ci by³a tak dobra, ¿e firma wprowadzi³a ¶wieczki o takim samym zapachu. (…) Sprzedaj±ca diamenty firma De Beers nasyca swoje salony na Manhattanie i w Los Angeles kompozycj± kwiatów, cytrusów i zielonej herbaty; amerykañski operator telefonii komórkowej - Verizon Wireless - zastosowa³ zapach czekolady w promocji telefonów LG Chocolate; Sony nie tylko perfumuje swoje salony, ale i do³±cza pachn±ce saszetki do toreb na zakupy – firma rozwa¿a te¿ nasycanie zapachem twardego plastiku stosowanego do produkcji gad¿etów. Tylko nieliczne firmy przyznaj± siê do takich praktyk, tote¿ trudno o wiarygodne dane na temat korzy¶ci z zapachu. Jednak kilka badañ wykaza³o, ¿e przyjemne zapachy zachêcaj± kupuj±cych do d³u¿szego zatrzymywania siê przy produkcie, czêstszego ogl±dania go, a w niektórych przypadkach zwiêkszaj± chêæ zap³acenia wy¿szej ceny. Ostatnie badania Erica Spangenberga, psychologa z Washington State University-Pullman, przeprowadzono w sklepie z odzie¿±. Okaza³o siê, ¿e “damskie” zapachy w rodzaju wanilii podnosi³y sprzeda¿ damskich ubrañ, natomiast “mêskie”, jak marokañska ró¿a, mia³y podobny wp³yw na sprzeda¿ mêskiej garderoby. - Mê¿czyzn odstrasza damski zapach, kobiety – mêski - mówi Spangenberg. (…) - Trudno przewidzieæ, jakie zapachy oka¿± siê najbardziej atrakcyjne dla szerokiej publiczno¶ci. Nie ma czego¶ takiego jak przyjemny aromat, co do którego wszyscy by siê zgodzili - mówi Rachel Herz, wyk³adowca psychiatrii w Brown University Medical School. Istniej± wyra¼ne preferencje geograficzne i kulturowe, a tak¿e typowe dla ka¿dej kultury preferencje w odniesieniu do p³ci. Zapachowy znak Samsunga opracowywano przez rok, testuj±c próbki w USA, Niemczech Chinach, Brazylii, Tajlandii, Korei i Rosji. Maureen Morrin ze szko³y biznesu Rutgers State University w Camden testowa³a wp³yw zapachu cytrusów na klientów centrum handlowego w Montrealu. Kupuj±cych podzielono na “refleksyjnych”, którzy twierdzili, ¿e zwykle nabywaj± tylko to, co zaplanowali oraz “impulsywnych”, przyznaj±cych siê do bardziej niefrasobliwych wydatków. Ku swemu zaskoczeniu Morrin odkry³a, ¿e lekki, przyjemny zapach nie wp³ywa³ na nabywców impulsywnych, ale refleksyjni wydawali pod jego wp³ywem o 14 procent wiêcej. Pamela Dalton zajmuje siê psychologi± poznawcz± i sensoryczn± w Monell Chemical Senses Center (Filadelfia). Jej badania, finansowane pocz±tkowo przez wojskowy program zwi±zany z wojn± w Zatoce, mia³y wykazaæ, jak zapach wp³ywa na wojenne wspomnienia u weteranów i czy te skojarzenia mo¿na w ogóle zmieniæ. Jednak wyniki okaza³y siê interesuj±ce równie¿ dla korporacyjnych sponsorów Monell. |
« poprzedni artyku³ | nastêpny artyku³ » |
---|